پرسشنامه فرهنگ مدرسه (SCS)
در تمام سازمانها ازجمله مدارس بهبود عملکرد مستلزم رواج نظامی از هنجارها، عرفها، ارزشها و سنتها است. چنین بستری به سازمان، شور هیجان و روح زندگی میدهد بهعبارتدیگر مدارس بدون فرهنگی قوی و مثبت قادر به ادامه حیات نیستند و رمز موفقیت مدارس روحی است که به روابط میان افراد، خدمات به دانشآموزان و احساس مسئولیت همگانی برای یادگیری دمیده میشود. فرهنگ رخ دادنی نیست بلکه بهتدریج توس همه عوامل مدرسه و تمامی رهبران رسمی و غیررسمی که به ارزشهای پایبندند، ساخته میشود. فرهنگ مدرسه اگرچه ریشه در روح و ذهن کارکنان، دانش آموزان و والدین دارد اما میتواند توس رهبران تکوین یابد در واقع یکی از وظایف رهبران ایجاد فرهنگ بهواسطه تأملات روزمره، تلاشهای آگاهانه و بازاندیشی دقیق است. فرهنگ مدرسه مجموعهای از ادراکات ضمنی است که دیدگاههای معلمان را درزمینهٔ واقعیت، تدریس و هدف تحصیل شکل میدهد. بدون فرهنگ رفتارها از معنا تهی میشوند. با توجه به نوع فرهنگ موجود در مدرسه، ایدهها و ابتکارات مختلف حفظ، حمایت و یا مانع میگردند. فرهنگ غالباً از طریق نمادها به منصه ظهور میرسد و به سازمان هویت میدهد. ارزشهای فرهنگی، فرآیند رهبری و کنشهای اجتماعی و سازمانی را تحت تأثیر قرار داده و بهصورت فرهنگ مدرسه به ظهور میرسند. تمامی بازیگران و بهویژه رهبران میتوانند فرهنگسازمانی را تحت تأثیر قرار میدهند. به نظر گرونرت رهبران مدارس در حال دور شدن از پارادایمهای ماشینی مبتنی بر بهرهوری و اثربخشی و گرایش بهسوی رویکردهای انسانیتر، با این اعتقاد که تلاشهای آنان میتواند شرایط لازم برای ارتقا یادگیری معلم و دانش آموز را فراهم آورد، هستند. به نظر او رهبران مدارسی که قادر به شکل دادن فرهنگ مشارکت و همکاری باشند میتوانند عملکرد بهتر معلمان و دانشآموزان را شاهد باشند.
سایت خرید پرسشنامه و پروتکل روانشناشی ایران تحقیق را مشاهده کنید